REPORT: Seminář pro učitele řidičů na motocyklech.

18.4.2010

REPORT: Seminář pro učitele řidičů na motocyklech. Za nádherného počasí se v sobotu 17.4.2010 uskutečnil naplánovaný seminář pořádaný AA ČR o.s. pro své členy, zaměřený na moderní metody pro výcvik řidičů motocyklů. K účasti na semináři se přihlásilo 13 učitelů ze sedmi autoškol. Dvě AŠ se předem omluvili, ale na seminář přijeli ještě další čtyři učitelé.

 

Pozvání na seminář přijali také čtyři zkušební komisaři (Tábor, Žďár n.S., Kolín) a dále Mgr. Bezděkovský z MD a p. Malý z Pardubic z centra pro přípravu zkušebních komisařů.
 
            Bylo potěšující, že někteří učitelé přijeli na motocyklech, přestože ráno nebylo zrovna moc teplo.
 
            Po zahájení semináře přednesl p. Matouš Landa, spolupořadatel semináře, presentaci moderních metod přípravy začínajících řidičů na autocvičišti. Při přípravě byly využity poznatky z metodiky CDV, kterou nám pracovníci CDV poskytli a rovněž zkušenosti z praktických zkoušek ve Žďáru n. S. Ve své přednášce popsal postup přípravy svých žáků na autocvičišti s tím, aby tito získali základní návyky pro jízdu na motocyklu. V presentaci byly zahrnuty i fotografie jednotlivých činností z výcviku žadatelů i ze zdokonalovacích kurzů, které organizuje pro zájemce z řad motorkářů. Současně bylo presentováno použití moderních komunikačních prostředků používaných při výcviku jak na bázi BT, tak i klasických kabelových komunikátorů. Oba typy komunikátorů mají jistě své uplatnění při výcviku řidičů motocyklů.
 
            Poté presentoval ing. Pohanka, ZK ze Žďáru nad Sázavou, jak postupuje při zkouškách řidičů motocyklů. Seznámil přítomné s tím, jaké úkony musí žadatel provést při první části zkoušky (ustrojení, přemístění motocyklu tlačením, pomalá jízda se sledováním ZK v zrcátku, otočení kolem kužele, pomalý slalom, zastavení na určeném místě, průjezd úzkým místem, rychlý slalom, průjezd 8, zastavení vozidla na stopce s ukázáním levou rukou před odbočením – nutno vyřadit na neutrál, slalom a zajetí na určené místo). Žadatel se nesmí s výjimkou zastavení a otáčení kolem kužele dotknout nohou země. Na průjezd má dva pokusy, komisař jej předem seznámí s trasou a průjezd celé trasy mu ukáže. První část zkoušky se provádí na dopravním hřišti, autoškoly mají možnost přístupu a tréningu.
 
            Spolu s touto presentací zde ing. Pohanka přítomné informoval se svými zkušenostmi s používáním digitálního oka – kamery při zkouškách v automobilech. Přestože použití tohoto zařízení bylo předmětem únorového semináře, i zde byly výstupy z tohoto zařízení puštěny a p. Pohanka mohl říci své zkušenosti z cca 3 měsíčního používání. V současné době se na MěÚ Žďár n. S. projednává nákup vlastní kamery. Díky kladným zkušenostem se předpokládá nákup vlastní kamery i ve školícím středisku pro komisaře v Pardubicích, kde by bylo využitelné při přípravě komisařů.
 
            Po výše uvedených presentacích se rozpoutala velmi živá diskuse o problematice výcviku řidičů motocyklů a dále následovaly praktické ukázky na vytyčených trasách na autocvičišti. Ti, co přijeli na motocyklech, si zde pod vedení a dohledem Matouše Landy mohli sami na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je projet vytyčené trasy pro pomalou jízdu rychlostí chůze, pomalý slalom, rychlý slalom osmičku, brzdění na přesnost a rizikové brzdění a nakonec i úhybný manévr. Ukázky z praktických jízd jsou na fotografiích, které jsou k dispozici na níže uvedeném odkazu.
 
           
            Podle reakcí účastníků lze tento seminář hodnotit velmi positivně, jen škoda, že se jej účastnilo pouze 13 učitelů, z toho jen sedm s vlastním motocyklem. Velmi kladně lze hodnotit i zájem ze strany zkušebních komisařů a podporu takovým snahám vyjádřil i Mgr. Bezděkovský z MD. V probíhajících debatách během semináře bylo poukazováno na nutnost sjednotit metodiku pro zkoušky nových řidičů včetně sjednocení postupu jednotlivých komisařů, aby pokud možno nedocházelo k excesům. Ze zkušeností přítomných komisařů jasně vyplynulo, že vše je odvislé na vzájemné komunikaci mezi autoškolami a zkušebními komisaři, ale také zde byl vysloven názor, že by komisaři měli mít vlastní zkušenosti z provádění přípravy řidičů. Rovněž bylo poukazováno na nutnost důsledné kontroly činnosti komisařů při vlastních zkouškách, kdy by měli být kontrolováni zkušenými supervizory. Stejně tak by se měla provádět kontrola praktické práce učitelů v autoškolách. Takovýto kontrolní systém by jistě přispěl ke zkvalitnění přípravy nových řidičů a ke zkvalitnění úrovně zkoušek. Nemalý prostor je i pro lepší a náročnější přípravu jak zkušebních komisařů (např. zavedení akreditací na jednotlivé skupiny ŘO), ale i učitelů autoškol.
 
            Proběhlý seminář jasně ukázal na nutnost i dále realizovat podobné semináře, jen je potřeba tématiku více presentovat. Za klad semináře lze považovat i to, že byl projeven zájem komisařů o podobné akce. Možnost realizace seminářů bude presentována na webu školicího střediska a pokud bude ze strany zkušebních komisařů zájem, bude realizován obdobný seminář zaměřený na komisaře.
 
 
 
Fotografie ze semináře jsou k dispozici na adrese:

autoskolak.rajce.idnes.cz/2010-04-17_Seminar_Kolin/

Autor: Redakce   |   Sekce: Semináře pro autoškoly   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Diskuse

Ohlédnutí MATY 10.5.2010 20:06
Re: Ohlédnutí Stratil tým - Kofi 11.5.2010 20:18
Re: Re: Ohlédnutí Ing. Aleš Horčička 12.5.2010 09:58

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Přihlášení

Jméno:
Heslo:
přihlašovat automaticky  

  Poslat heslo

Jaký způsob výcviku motocyklů preferujete?

74% (13338)

11% (2028)

2% (447)

11% (2075)




Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024